[pic=99_1240481952.bmp]3 op 10 Belgische online 50-plussers (374.000) behoort tot minstens 1 sociaal netwerk. Facebook is het populairste sociaal netwerk bij de Belgische online 50-plussers, 47% kent het en 14% is er lid van. Sociale netwerken worden vooral voor privé doeleinden gebruikt, minder voor professionele doeleinden. Bij dit laatste is LinkedIn het populairste netwerk. België en Nederland hinken achter op het Verenigd Koninkrijk voor wat betreft bekendheid en lidmaatschap van sociale netwerken bij online 50-plussers. Dit alles blijkt uit een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting rond de bekendheid en het gebruik van sociale netwerken in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.[b]Succes groeit bij 50-plussers[/b]Facebook is het populairste sociaal netwerk bij Belgische online 50-plussersIn België is 39% van de 50-plussers actief op het internet. Van deze groep surfers behoort 3 op 10 (374.000) tot minstens 1 sociaal netwerk. Bijna de helft kent Facebook (47%) en MySpace (45%). Verder in de top 3 van de gekende sociale netwerken staat Netlog (22%). Facebook is niet alleen het meest gekende netwerk, maar ook het netwerk waarop het meeste van de Belgische surfende 50-plussers actief zijn (14%). Sociale netwerken voor privé gebruik zijn veel beter gekend dan professionele netwerken. Bij deze laatste is LinkedIn het meest gebruikte netwerk (8%).In vergelijking met de mensen jonger dan 50 jaar, is het gebruik van sociale netwerken lager. Bij de -50 jarigen gebruikt 50% van de online populatie dergelijke sites, terwijl dit 1 op 3 is bij de 50 plussers.“De mythe dat sociale netwerken en interactieve websites enkel gebruikt worden door jongeren, wordt door ons onderzoek sterk ontkracht. Facebook is vandaag al populair bij onze 50-plussers en dit zal enkel maar stijgen in de toekomst. Vele mensen uit deze doelgroep beseffen erg goed dat lid zijn van een sociaal netwerk nodig is om te communiceren met jongeren en de meesten vinden het bovendien erg leuk.”, zegt Steven Van Belleghem, managing partner van InSites Consulting.Surfende 50-plussers in Verenigd Koninkrijk ver voor op Belgen en Nederlanders Bijna elke surfende 50-plusser in het Verenigd Koninkrijk kent Facebook (93%) of MySpace (90%). 40% van hen is ook effectief lid van minstens een sociaal netwerk. Dit ligt een pak hoger dan het aantal leden in België (27%) en Nederland (22%).Net zoals in België, gebruiken ook de online 50-plussers uit het Verenigd Koninkrijk sociale netwerken vooral voor privé doeleinden. Hyves is het populairste privé sociaal netwerk in Nederland, met 8% penetratie.[b]Belgen sterker[/b]Belgische online 50-plussers zijn sterker dan hun buren geneigd om sociale netwerken nog meer te gaan gebruiken naar de toekomst toe, zowel voor professionele (21%) als voor privé (31%) doeleinden.“De cijfers tonen aan dat het niet om enkelingen gaat die sites zoals Facebook gebruiken, maar we zien een duidelijke stijgende trend onder de 50-plussers om meer gebruik te maken van sociale netwerken om met hun vrienden en familie te communiceren en contact te onderhouden.”, zegt Steven Van Belleghem van InSites Consulting.Deze onderzoeksgegevens zijn het resultaat van een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in september 2008. Naast andere merken en communicatietopics, werd het gebruik van en de attitude tov sociale netwerken in kaart gebracht. In totaal hebben 900 consumenten en 250 marketeers deelgenomen aan dit online onderzoek, verdeeld over België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De cijfers zijn representatief voor de internetpopulatie van elk land, en dit naar leeftijd (18-65) en geslacht.